کد خبر: ۲۳۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷
«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:
هفته گذشته، مجلس شورای اسلامی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرد اما نرخ این مالیات، بسته به نوع دارایی مورد معامله و مدت‌زمان نگهداری آن متفاوت است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته، مجلس شورای اسلامی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرد تا در صورت تایید شورای نگهبان، خرید و فروش املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول پرداخت مالیات شود.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بسته به نوع دارایی مورد معامله و مدت‌زمان نگهداری آن متفاوت است. در حوزه املاک، اگر زمان نگهداری این دارایی کمتر از یک سال باشد، سود حاصل از فروش آن مشمول مالیات 60 درصدی می‌شود. همچنین این نرخ برای مدت دوساله معادل 40 درصد، برای سه سال 20 درصد، برای چهار سال 10 درصد و برای فروش پس از پنج سال یا بیشتر، معادل پنج درصد است.

البته افراد بالای 18 سالی که تنها یک ملک با دوره تملک بیش از دو سال داشته باشند مشمول این مالیات نمی‌شوند. همچنین هر شخص به تعداد همسر و فرزندان بالای ۱۸ سال خود که ملک مسکونی نداشته باشند، تا سقف چهار ملک با دوره تملک بیش از دو سال از این مالیات معاف است؛ مشروط بر اینکه در پنج سال گذشته از معافیت خود استفاده نکرده باشد. به‌علاوه، انتقال ملک در قالب ارث، مهریه یا جهیزیه نیز مشمول پرداخت این مالیات نمی‌شود.

در مورد طلا، نقره و جواهرات و ارز نیز اگر دوره نگهداری این اموال کمتر از یک سال باشد، نرخ مالیات بر سود انتقال آن 30 درصد، بین یک تا دو سال 20 درصد و بیش از دو سال 10 درصد است.

این در حالی است که هر شخص بالای ۱۸ سال در هر بازه زمانی پنج‌ساله می‌تواند به میزان حداکثر ۲۰۰ گرم طلای ۱۸ عیار بفروشد و از مالیات معاف باشد. همچنین خرید فروش کمتر از 2 هزار یورو یا معادل آن در ارزهای دیگر، از مالیات بر عایدی سرمایه معاف است.

نرخ مالیات بر عایدی انتقال خودرو نیز همچون طلا و ارز است؛ با این تفاوت که معامله خودرو پس از سه سال از مالیات معاف است. به‌علاوه، اشخاص بالای 18 سالی که فقط یک وسیله نقلیه دارند، به شرط آنکه مدت‌زمان مالکیت‌شان بیش از یک سال باشد، از مالیات بر عایدی سرمایه خودرو معاف هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار