احیای ۸۴۰۰ واحد راکد در دولت سیزدهم

سخنگوی ستاد احیای واحدهای راکد و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از احیای هشت هزار و ۴۰۰ واحد راکد از ابتدای کار دولت سیزدهم تا کنون خبر داد. سید امیرحسین مدنی در جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد استان سمنان که هم اکنون با حضور رئیس جمهور در حال برگزاری است اظهار کرد: احیای مجدد این وحدها افزون بر ۱۹۵ هزار اشتغال در کشور ایجاد کرده است. وی از شرکت شهرک های صنعتی به عنوان بزرگترین احیاگر واحدهای صنعتی نام برد و افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سطح کشور و استان ها نقش مهمی در حمایت از این واحدها داشته است. مدنی از احیای ۲۰۱ واحد راکد استان سمنان در جشن امروز به عنوان یکی از برنامه های مهم این سفر نام برد و گفت: همین واحدی که امروز این جشن در آن برگزار می شود بیش از ۱۲ سال تعطیل بوده است. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به برنامه های ویژه دولت برای کمک به تحقق شعار سال پرداخت و از نهایی شدن طرح نهضت نوسازی ماشین آلات صنعتی خبر داد و اظهار کرد: قرار است که در همین راستا در قالب طرح نهضت نوسازی ماشین آلات صنعتی و با کمک منابع مردمی که پلتفرم هایی برای آن در بورس تعریف شده ماشین آلات ۱۰۰۰ واحد نوسازی شود.

 

۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان سیستان در ۳ روز اتفاق افتاد

سخنگوی صنعت آب با بی سابقه دانستن بارش ها در استان سیستان و بلوچستان گفت:بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان در ۳ روز اتفاق افتاد. به گزارش ایرنا از شرکت مدیریت منابع آب ایران، فیروز قاسم‌زاده درباره آخرین وضعیت بارش در استان‌های جنوبی خاطرنشان کرد : بارش‌های جنوب‌شرق کشور به‌ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با مقادیر بی سابقه بارشی در روزهای ۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در حالی به‌وقوع پیوست که در پنج ایستگاه باران‌سنجی بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر ثبت شد و ایستگاه زرآباد نیز با بارش بالای ۲۷۰ میلیمتر رکورد، بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. وی افزود: متوسط بارش استان سیستان و بلوچستان حدود یکصد میلیمتر است که در این سامانه بارشی، بیش از ۵۰ درصد بارش استان تحقق یافت و بارش استان نسبت به متوسط بلندمدت بیش از ۶۰ درصد رشد را ثبت کرد. سخنگوی صنعت آب کشور گفت: آمارهای ثبت شده در این سامانه بارشی حاکی از شدت این سامانه نسبت به چرخند حاره‌ای گونو سال ۸۶ و بارش‌های دی سال ۹۸ بوده و در اثر این بارش‌ها، تقریباً تمامی سدهای منطقه سرریز کرد. قاسم زاده ادامه داد: سد کهیر که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید، بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب ورودی داشت که با حجم خالی ایجاد شده در مخزن قبل از وقوع سیل، به‌خوبی مدیریت شد و مازاد سیلاب بی‌سابقه را با حداقل مقادیر جریان به پایین دست منتقل ساخت.

واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده
مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر 2500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده 8 تا 10 هزار خودروهای برقی که بخشی از آنها در حال حمل و ترخیص است در معرض واگذاری قرار می گیرد. وی گفت: مجموع خودروهای سواری که تا سه ماه آینده به بازار عرضه می شود بین 8 تا 10 هزار خودرو است که به دنبال ایجاد شرایط تحویل آن به ناوگان عمومی هستیم .کریمی سنجری تصریح کرد: خودروی برقی نسبت به خودروی بنزینی حدود سالانه 8 تا 10 هزار لیتر بنزین صرفه جویی می کند زیرا برق را می توان از منابع تجدید پذیر به دست آورد ولی نمی توان بنزین را از منابع دیگر تامین کرد. وی اظهار کرد: اگر قرار باشد با سوخت های فسیلی برق تولید کنیم می توانیم منشا آلودگی را به خارج از شهرها ببریم و دیگر تاکسی ها در شهر تولید آلودگی نمی کنند. مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت بیان کرد: در اینجا باید به رانندگان تاکسی یارانه و کمک ارایه کنیم و بخشی از سودی که دولت ناشی از صرفه جویی به دست می آید را به شکل بلاعوض به رانندگان تاکسی بدهد. وی گفت: وزارت صمت همیشه به دنبال فرهنگسازی و نهادینه کردن این امر است ولی وقتی ناوگان حمل و نقل عمومی را به خودروی برقی مجهز کنیم نیازمند توسعه ایستگاه های شارژ هستیم.اگر شرایط شارژ فراهم باشد مردم ما علاقه مند هستند که خودروی برقی سوار شوند. عده ای از مردم علاقه دارند خودروی وارداتی بخرند ولی می توانیم اینکار را با خودروی برقی انجام دهیم. بخش مهمی از خودروی برقی باید تامین کننده حمل و نقل عمومی باشد و بخشی از آن باید به مردم اختصاص یابد.

پرواز شرکت خودروسازی ویتنامی با خودروهای برقی
شرکت خودروسازی ویتنامی، وین‌فست با افزایش تحویل خودرو، درآمد بالاتری را در سه ماهه اول ثبت می‌کند. به گزارش ایسنا، تولیدکننده خودروهای برقی ویتنامی وین‌فست به دلیل افزایش تحویل خودرو، درآمد بیشتری را در سه ماهه اول گزارش کرد. درآمد سه ماهه این شرکت بیش از سه برابر شد و به ۳۰۲.۶ میلیون دلار رسید اگرچه زیان خالص آن ۳.۵ درصد افزایش یافت. این شرکت اعلام کرد که در سه ماه اول سال نزدیک به ۹۷۰۰ دستگاه تحویل داده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴۴ درصد افزایش داشته است. وین‌فست اعلام کرد که علیرغم رقابت شدید قیمت و عدم اطمینان اقتصادی جهانی که چشم انداز فروش خودرو را مختل کرده است، هدف سال ۲۰۲۴ تحویل ۱۰۰ هزار خودروی برقی را حفظ کرده است. بر اساس گزارش ها، وین‌فست بی‌ثباتی اقتصادی و ژئوپلیتیکی مداوم در سطح جهانی را به عنوان یک چالش کوتاه مدت می‌بیند. محصولات با قیمت پایین‌تر که در سه ماهه‌های آینده اضافه می‌شوند با هدف قرار دادن پایگاه مشتریان گسترده‌تر همراه با شبکه فروش رو به رشد و گسترش به بازار، به تسریع تأثیر و افزایش رشد در نیمه دوم سال کمک می‌کند. طبق گزارش رویترز، درآمد سه ماهه اول این شرکت بیش از سه برابر سال به سال به ۳۰۲.۶ میلیون دلار رسید، اگرچه ۳۱ درصد کمتر از سه ماهه چهارم سال گذشته بود. زیان خالص آن نسبت به سال گذشته با ۳.۵ درصد افزایش به ۶۱۸ میلیون دلار رسید اما نسبت به سه ماهه قبل ۱۲.۳ درصد کمتر بود.

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید
فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
عملکرد فولادی‌ها در یک سال گذشته نشان می‌دهد که تولید فولاد کشور در مجموع یکساله ۱۴۰۲، از ۳۲ میلیون تن فراتر رفته که بالاترین میزان در تاریخ تولید فولاد کشور است؛ اما بیشترین رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیلت‌وبلوم با میزان رشد ۹.۲ درصدی است. به گزارش ایسنا، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال گذشته، بیشترین رشد تولید را بیلت‌وبلوم در زیرمجموعه فولاد میانی به میزان ۹.۲ درصد داشته است که از ۱۸ میلیون و ۷۴۳ هزار تن در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ به ۲۰ میلیون و ۴۶۸ هزار تن در ساال ۱۴۰۲ رسیده است. اما به سبب افت ۰.۴ درصدی تولید اسلب در همین زیر مجموعه (فولاد میانی) از ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تن به ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تن، مجموع رشد تولید فولاد میانی را به ۵.۵ درصد ثبت کرده است. مجموع تولید فولاد میانی کشور در ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن ثبت شده که نسبت به ۳۰ میلیون و ۴۳۳ هزار تن تولیدی در مجموع سال ۱۴۰۱ همانطور که اشاره شد، ۵.۵ درصد رشد داشته است. پس از آن، تولید آهن اسفنجی بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) داشته است؛ طی این مدت بالغ بر ۳۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده که نسبت به ۳۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تن تولیدی در مدت مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۵.۳ درصدی را ثبت کرده است. از ابتدای سال گذشته تا پایان اسفند ماه، ۵۶ میلیون و ۷۳۸ هزار تن گندله سنگ‌آهن تولید شده (۳۵۳۹ تن آن تولیدی اسفند ماه) که حدود ۲۲۳۸ هزار تن بیش از میزان تولید آن در مجموع ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ (۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن) است و رشد ۴.۱ درصدی را نشان می‌دهد. ظرف یکساله ۱۴۰۲، در مجموع قریب به ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که تفاوت چندانی با میزان تولید این مقاطع در مدت مشابه سال گذشته ( ۹ میلیون و ۶۲ هزار تن) نداشته و تنها ۰.۳ درصد بیشتر شده است.

«تجارت» در گزارشی بررسی کرد؛

گروه صنعت و تجارت: راه توسعه تجارت میان ایران و ارمنستان چیست؟ این کشور چه ظرفیت هایی برای تجار ایرانی دارد؟ به گزارش تجارت، پیشینه و تاریخچه روابط میان ایران و ارمنستان همواره رو به جلو بوده‌است زیرا با توجه به روابط پرتنش ارمنستان با جمهوری‌آذربایجان، ترکیه و گرجستان، این کشور تا حدی از نظر سیاسی و اقتصادی با محدودیت‌هایی روبه‌روست، بنابراین ایران به‌عنوان یکی از کشورهای هم‌مرز و ذی نفوذ منطقه از اهمیت بالایی برای ارمنستان برخوردار است و این کشور تلاش می‌کند روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران در بالاترین سطح حفظ کند تا با ارتقای موقعیت سیاسی خود در منطقه به کمک ایران بتواند به بازارهای جهانی نیز دسترسی پیدا کند. به ‌نظر می‌رسد که همکاری دو کشور ایران و ارمنستان در زمینه‌های گوناگونی قابل‌توسعه باشد. با توجه به نیاز صنایع ارمنستان به مواد اولیه و انرژی، همکاری در این زمینه‌ها فرصت مناسبی برای گسترش مناسبات است. منطقه قفقاز به دلیل موقعیت استراتژیک خاص همواره مورد‌توجه ایران بوده‌است، به‌همین‌دلیل پس از فروپاشی شوروی، ایران به‌عنوان یکی از قدرت‌های منطقه با امکان اعمال نفوذ در منطقه، سیاست خارجی فعالی را نسبت به قفقاز و همکاری با همسایگان شمالی در‌پیش‌گرفت و این سیاست فعال باید تداوم داشته باشد. مجاورت جغرافیایی و مرزی ارمنستان با ایران، روابط سیاسی بسیار نزدیک و باثبات در سه دهه گذشته بین دو کشورحضور هموطنان ارمنی در داخل کشور که بخش عمده آنها را صنعتگران، تجار و بازرگانان تشکیل می‌دهند، عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز قراردادهای تجاری ایروان با اتحادیه اروپا که امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی به طرف‌های ثالث اوراسیا و اروپا را فراهم می‌کند، وجود منطقه آزاد تجاری ارس در مجاورت منطقه آزاد مغری ارمنستان و پایانه مرزی و گمرکی نوردوز در استان آذربایجان‌شرقی از جمله ظرفیت‌ها و مزیت‌های شایان‌توجه ارمنستان از ابعاد اقتصادی و تجاری برای کشورمان به‌شمار می‌رود. اما در این رابطه همایش «توسعه همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان» با حضور فعالان اقتصادی و مقامات مسئول در این حوزه در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این همایش که با هدف بررسی راهکارهای توسعه مناسبات تجاری ایران و ارمنستان برپا شده بود، بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران، هرویک یاریجانیان رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اکبر گداری سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه در سازمان توسعه تجارت و سید غلامرضا موسوی مدیر اجرایی بانک ملت ارمنستان حضور داشتند. در ابتدای این همایش، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران طی سخنانی اهمیت افزایش همکاری‌ها میان این دو کشور را تبیین کرده و زمینه‌های بالقوه همکاری میان تجار ایرانی و ارمنستان را برشمرد. حسام‌الدین حلاج با بیان اینکه این همکاری‌ها قابل تعمیم به رشته فعالیت‌هایی چون شیمیایی و پلاستیک و صنایع خلاق است، ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که با معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور، صادرات اعضای اتاق به ارمنستان را مضاعف کنیم.

ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های بین‌المللی ارمنستان
در ادامه، دبیرکل اتاق تهران در گزارشی ضرورت توسعه همکاری‌های تجاری با ارمنستان را تشریح کرد. بهمن عشقی با تاکید بر لزوم تغییر عادت استراتژیک ایران در نگریستن به منطقه قفقاز جنوبی به منزله منطقه حائل و بازنگری سیاست‌های امنیتی و تجاری در این منطقه با در نظر گرفتن آن به منزله منطقه گذرگاهی افزود: این کشور نقش مهمی در ثبات منطقه قفقاز جنوبی داراست. ارمنستان، دروازه ورود ایران به دریای سیاه، حوزه آناتولی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده و حلقه اتصال حوزه کاسپین به اروپای دریایی و همچنین مسیر جاده ابریشم نوین محسوب می‌شود. دبیرکل اتاق تهران سپس به اهمیت روابط با ارمنستان از بعد سیاسی و امنیتی پرداخت و گفت: روابط ایران با ارمنستان در میان کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی باثبات بوده و ظرفیت‌های لابی ارمنی در سطح بین‌المللی به واسطه پراکندگی آنها در سطح جهان به ویژه کشورهای روسیه، فرانسه و امریکا بسیار گسترده بوده که ظرفیتی قابل بهره‌برداری است. از طرفی نگرش مثبت متقابل میان ارمنستان و ایران بسیار حائز اهمیت بوده و در عین حال، نقش و جایگاه ارمنستان در ایجاد ثبات بین‌المللی مبتنی بر موازنه قدرت در قفقاز جنوبی قابل توجه است. عشقی در ادامه به اهمیت روابط با ارمنستان از بعد اقتصادی اشاره کرد و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارمنستان در تعامل با سایر کشورها را مهمترین رکن این بخش دانست. او گفت: منافع اقتصادی حاصل از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کشور ارمنستان در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه قابل توجه بوده و سهم تجارت این کشور با اوراسیا، طی سال‌های پس از شکل‌گیری این اتحادیه معادل 7 واحد درصد رشد داشته است. اما رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان نیز طی سخنانی موقعیت این کشور را چنین توصیف کرد که ارمنستان پل ارتباطی بین ایران و اروپا محسوب می‌شود؛ کشوری با قدمت سه هزار ساله که در سال 301 میلادی مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت و می‌توان گفت کلیسا به نوعی ریشه در فرهنگ و اصالت آن‌ها دارد . پس بدین ترتیب ارمنستان همسایه مسیحی ما شناخته می‌شود . هرویک یاریجانیان با بیان اینکه بیش از یک‌سوم کل جمعیت ارمنستان در ایروان، پایتخت این کشور جای گرفته‌اند، ادامه داد: ایروان مرکز فرهنگی صنعتی و اداری کل کشور و از مراکز مهم صنعتی شوروی سابق محسوب می‌شود. این شهر مرکز بازرگانی و فرآورده‌های کشاورزی بوده و افزون بر این مراکز صنعتی این شهر در زمینه فرآورده‌های فلزات، ماشین‌افزار، لوازم برقی، شیمیایی، بافندگی و غذایی و فناوری اطلاعات فعالیت دارد. او با تشریح روابط ایران و ارمنستان توضیح داد: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام استقلال و تاسیس جمهوری ارمنستان در سال 1991 جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال ارمنستان را در 25 دسامبر 1991 به رسمیت شناخت و روابط همه‌جانبه سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی و اقتصادی برقرار کرد. بیانیه روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در تاریخ 9 فوریه 1992 در تهران به امضا رسید. او افزود: از آنجا که یکی از اصول سیاست خارجی ایران، ارتقای روابط دوستانه با کشورهای همسایه است در این چارچوب، جمهوری ارمنستان از جایگاه خاصی در بین همسایگان ایران برخوردار است و به رغم تفاوت‌های دینی و مذهبی، این دو کشور رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به چالش‌ها و مشکلات عمده صادرات به ارمنستان گفت: فقدان زیرساخت‌های اقتصادی از قبیل روابط بانکی دو جانبه و روابط کارگزاری بانکی و مشکلات در انتقال وجه کالاهای صادراتی و وارداتی، ضعف در اطلاع‌رسانی و نبود شناخت کافی نسبت به توانایی‌های هر دو طرف و مبهم بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بازار ارمنستان برای فعالان تجاری دو کشور، بالا بودن هزینه حمل کالاهای ایرانی به ارمنستان، وجود مشکلاتی در زمینه همکاری‌های ترانزیتی به دلیل وجود تعرفه‌ها، نوسانات و التهابات بالای نرخ ارز و مشکل نقل و انتقال ارز در سیستم بانکی از جمله این مشکلات است. به گفته او «نهادینه شدن تجارت آزاد در کشور در نتیجه الحاق به سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با کشورهای دارای منافع مشترک»، «مناسب بودن فضای کسب‌وکار و فرآیند اداری کوتاه برای انجام امور تجاری نظیر ثبت شرکت»، «وجود اتمسفر مثبت به تجارت با ایران در میان تجار ارمنی»، «برخورداری ایران از مزیت نسبی برای حضور در بازارهای مواد غذایی، شوینده‌ها، پوشاک، مواد معدنی، مصالح ساختمانی ، آهن و فولاد، ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، تابلوهای برقی فشار قوی و ترانسفرماتور» به عنوان مزیت‌های صادرات به ارمنستان شناخته می‌شود.

گروه انرژی: گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس بعد از این که آنگولا و چند عضو دیگر را در سال های اخیر، از دست داد، به دنبال جذب نامیبیا است که ممکن است تا یک دهه آینده، به چهارمین تولیدکننده بزرگ آفریقا تبدیل شود. به گزارش ایسنا، شرکت‌های توتال انرژی و شِل، در سال های اخیر، اکتشافاتی انجام دادند که ۲.۶ میلیارد بشکه برآورد شدند و زمینه را برای برنامه ریزی این کشور آفریقایی برای تولید از حدود سال ۲۰۳۰، فراهم کرد. به گفته منابع آگاه، هدف اولیه اوپک پلاس، مشاهده پیوستن نامیبیا به «منشور همکاری» است که درباره بازارهای انرژی مذاکرات بلندمدت انجام می‌دهد. برزیل در ژانویه به این منشور پیوست. به گفته ان جی آیوک، رئیس اجرایی اتاق انرژی آفریقایی که در تسهیل مذاکرات میان دو طرف مشارکت داشت، گفت: در نهایت، اوپک که به عنوان هسته اصلی گروه اوپک پلاس، با روسیه و سایر تولیدکنندگان همکاری دارد، ترجیح می‌دهد نامیبیا، به عضو کامل این گروه تبدیل شود. وی افزود:‌ اوپک، حرکت خود برای جذب نامیبیا را آغاز کرده و در این مقطع، نتیجه مذاکرات معلوم نیست. هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در فوریه گفته بود اوپک، مشغول مذاکره با چندین کشور برای پیوستن به «منشور همکاری» است اما از این کشورها، نام نبرده بود. اوپک در توییتی در آن زمان اعلام کرده بود الغیص با تام الویندو، وزیر معادن و انرژی نامیبیا در کنفرانسی در نیجریه دیدار کرده بود و در آنجا، درباره چشم انداز همکاری اوپک و نامیبیا تحت چتر منشور همکاری، صحبت شد. طبق گزارش «اس اند پی کامادیتی اینسایتس»، مگی شینو، کمیسر نفت نامیبیا در سال گذشته، برای پیوستن به خانواده اوپک، ابراز علاقه کرده بود. به گفته آیکو، مذاکرات میان اوپک و دولت نامیبیا در اواخر آوریل که الغیص برای سخنرانی در کنفرانس انرژی نامیبیا به این کشور می‌رود، احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد. تولید نامیبیا تا یک دهه آینده، به اوج ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که کمتر از تولید ۱.۱ میلیون بشکه در روز آنگولا است اما در صورت اکتشافات موفقیت آمیز بیشتر، تولید نامیبیا می‌تواند از این هم بیشتر رشد کند. بر اساس گزارش رویترز، آنگولا در پی دریافت سهمیه تولید پایین‌تر از حد انتظار از سوی اوپک پلاس، در دسامبر سال ۲۰۲۳، از اوپک خارج شد.

گروه انرژی: قزاقستان ساخت یک خط لوله نفت در دریای خزر را بررسی خواهد کرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری روسی اینترفکس روز پنجشنبه به نقل از وزارت انرژی قزاقستان، گزارش کرد که این تولیدکننده عضو اوپک پلاس، در حال بررسی ساخت یک خط لوله نفتی دیگر از آتیراو به کوریک، در میان مدت است. طبق گزارش اینترفاکس، وزارت انرژی قزاقستان افزود: امکان احداث خط لوله نفت از کف دریای خزر هم بررسی خواهد شد. وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد: قزاقستان همچنین می‌تواند ارسال محموله‌های نفتی از دریای خزر را برای مطابقت با ظرفیت بندر آکتائو، افزایش دهد. قزاقستان صادرات نفت خام خود را در سال گذشته افزایش داده است و انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ هم به افزایش صادرات خود ادامه دهد. بخش عمده صادرات نفت خام قزاقستان در حال حاضر توسط شبکه کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) انجام می‌شود. خط لوله CPC از سواحل خزر در شمال غربی قزاقستان تا بندر نووروسیسک در سواحل دریای سیاه روسیه امتداد دارد و ۸۰ درصد از صادرات نفت خام قزاقستان را منتقل می‌کند. قزاقستان از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، بالاتر از سهمیه تولید نفت خود تحت توافق اوپک پلاس، نفت تولید کرده است. این کشور بارها گفته که متعهد به رعایت و جبران مازاد تولید قبلی است. وزارت انرژی قزاقستان ابتدای هفته جاری اعلام کرد: قزاقستان در مارس، ۱۳۱ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه اوپک پلاس خود، نفت تولید کرده است. این کشور تمام تلاش خود را برای عمل به تعهداتش و جبران مازاد تولید سه ماهه اول، انجام خواهد داد. بر اساس گزارش اویل پرایس، کمیته نظارت مشترک وزیران اوپک پلاس که بر تحولات بازار نفت و کاهش تولید این گروه نظارت می‌کند، در نشستی که اوایل ماه میلادی جاری داشت، هیچ تغییری را در سیاست تولید توصیه نکرد اما خاطرنشان کرد رعایت سهمیه تولید، باید بهبود یابد.

گروه انرژی: سرپرست امور آب شهرستان ری گفت: با هدف حفظ ایمنی شهروندان کانال های سطحی شهرستان ری ایمن سازی شده است و در صورت افتتاح خط لوله دوم پساب از تصفیه خانه فاضلاب تهران که اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد این مساله به طور کامل برطرف خواهد شد. به گزارش ایسنا، بهروز صفا با بیان اینکه در محدوده شهرستان ری حدود ۲۰ کیلومتر کانال انتقال آب وجود دارد که پساب را از تصفیه خانه جنوب تهران به سمت دشت ورامین و پاکدشت منتقل می کند، اظهار کرد: از این ۲۰ کیلومتر حدود دو کیلومتر زیر زمین و حدود ۱۸ کیلومتر در سطح زمین قرار دارد. وی افزود: در سال های اخیر با توسعه مراکز جمعیتی و اقتصادی شاهد رشد جمعیت در اطراف کانال ها بودیم این در حالی است که در زمان احداث فاصله کانال ها با مناطق شهری به میزانی بود که مشکل خاصی وجود نداشت اما در حال حاضر با توجه به توسعه شهرسازی این مساله مشکلاتی را ایجاد کرده است. صفا با بیان اینکه متاسفانه از روی کانال ها رفت و آمد صورت می گیرد و همین مساله مشکلاتی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: در سال های اخیر شاهد حوادثی در این مناطق بودیم، شرایط موجود و حوادثی که تعداد آن روبه افزایش بود، حوزه مدیریت استان را به سمت اخذ تصمیماتی برای مدیریت و ایمن سازی پیش برد. وی با بیان اینکه با تلاش مجموعه آب تهران بیش از ۶ کیلومتر روی کانال ها ایمن سازی انجام و عدد ریالی ۲۵ میلیارد تومان برای این کار هزینه شده است، گفت: استمداد امور آب از مراجع شهرستانی و استان علی‌الخصوص سازمان برنامه وبودجه در راستای تامین اعتبار ادامه دارد. سرپرست امور آب شهرستان ری با بیان اینکه پروژه ایمن سازی برحسب اولویت انجام شده است و این موضوع نیز به صورت جدی در آب تهران مطرح است، گفت: هر سال آب تهران باتوجه به منابع مالی که می تواند از محل های مختلف تامین کند این پروژه را پیش می برد. وی با بیان اینکه در سال های اخیر آب تهران طرحی را شروع کرده که جدا از موضوعات مطرح شده بود، گفت: خط لوله دوم پساب از تصفیه خانه فاضلاب تهران را استارت زدیم که با تکمیل این طرح که خط لوله ای به طول ۳۶ کیلومتر به قطر ۲.۸ متر است، بخش عمده ای از آبی که در کانال جریان دارد را منتقل خواهیم کرد و تا حدود زیادی از مشکلات حال حاضر برطرف خواهد شد.