تاکید دولت برای جدیت در عمل به تحقق وعده برای ساخت مسکن

رئیس جمهور با اشاره به واگذاری هزاران واحد مسکونی در هفته‌های گذشته به مددجویان و نیز نیروهای مسلح در حاشیه جلسات شورای‌عالی مسکن خاطرنشان کرد: دولت مردمی به طور شبانه‌روزی در حال تلاش برای رفع دغدغه مردم در زمینه مسکن است و وعده خود برای ساخت مسکن را نه فراموش و نه از آن غفلت کرده و با جدیت اجرای آن را دنبال می‌کند. سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در جشن واگذاری ۲ هزار و ۵۸ واحد مسکونی و هزار و ۱۵۸ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت به مشمولین در شاهرود، با اشاره به اهمیت نهاد خانواده و تلاش و تبلیغ دشمن برای ضربه زدن به این نهاد مهم اجتماعی، اظهار داشت: امروز بحران خانواده یکی از آسیب‌ها و بحران‌های جدی تمدن غرب است و متاسفانه فرهنگ غربی بدترین و زشت‌ترین اخلاق‌های جنسی را به عنوان نماد تمدن و مدنیت معرفی می‌کند که تداوم این روند به قطع نسل بشر منجر خواهد شد. رئیس جمهور افزود: تمام قوانین و مقررات ما باید تشویق‌کننده تشکیل نهاد خانواده باشد و قانون جوانی جمعیت به همین منظور تدوین و تصویب شده و ترجمان آن ترویج و حمایت از تشکیل خانواده و فرزندآوری است و دولت هم خود را موظف به حمایت از تشکیل خانواده می‌داند.

 

هشدار نهایی امیرعبداللهیان به رژیم صهیونیستی

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: پاسخ تهران به ماجراجویی رژیم صهیونیستی، فوری خواهد بود. امیرعبداللهیان بامداد دیروز جمعه در جریان سفر به نیویورک در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت:در صورتی که رژیم اسرائیل بار دیگر دست به ماجراجویی بزند و علیه منافع ایران اقدام نظامی صورت دهد، پاسخ بعدی ما فوری و در سطح حداکثری خواهد بود. ساعات پایانی روز شنبه ۲۵ فروردین ماه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد. ایران در روزهای اخیر بارها درباره ماجراجویی دوباره رژیم صهیونیستی هشدار داده است. وزیر امور خارجه ایران همچنین به «ارین بارنت» مجری سی‌ان‌ان گفت: «ما به کاخ سفید پیام فرستادیم و تاکید کردیم اگر رژیم اسرائیل بار دیگر اشتباه بزرگ را تکرار کند، پاسخ ما قاطع و برای آن‌ها پشیمان کننده خواهد بود». او همچنین گفت پاسخ ایران به اسرائیل «محدود و حداقلی» بود و تهران می‌توانست پاسخ تندتری به حمله تروریستی این رژیم بدهد . امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد رژیم صهیونیستی بار دیگر اشتباه بزرگ خود را تکرار نکند و گفت: «ما خواستار بروز بحران‌ها در منطقه نیستیم».

 

«تجارت» بررسی می‌کند؛ بامداد جمعه در آسمان ایران چه گذشت؟

گروه سیاسی: در نیمه‌ بامداد دیروز جمعه شنیده شدن صدای انفجار در شهر اصفهان، شائبه‌های را پیرامون احتمال حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح کرد. رسانه‌های غربی و صهیونیستی، بلافاصله این رخداد را بخشی از حمله تل‌آویو قلمداد کردند اما پس از مشخص شدن ابعاد ماجرا، مشخص شد که بیش از آن‌که این حمله باشد، بلوف تبلیغاتی رسانه‌های غربی بوده است.
به گزارش «تجارت»، در ساعات اولیه بامداد حوالی ساعت ۴ صبح دیروز جمعه (31 فروردین) چند صدای انفجار در اصفهان و به ویژه در شمال اصفهان شنیده شده است. شهروندان در شمال شهر اصفهان از شدت صدای انفجار از خانه بیرون آمدند. برخی شهروندان نیز از صدای انفجار در آسمان شرق شهر اصفهان گزارش داده‌اند و معتقدند که احتمالاً مربوط به پدافند است. خبرنگار المیادین در تهران در این زمینه نوشت: اطلاعاتی مبنی بر رهگیری ۵ هدف از سوی پدافند هوایی در آسمان اصفهان منتشر شده است.

مقابله پدافند هوایی با ریزپرنده‌ها
در همان دقایق ابتدای وقوع انفجارها، سخنگوی سازمان فضایی کشور با انتشار یک توییت شفاف‌سازی کرد. حسین دلیریان نوشت: چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است. در ادامه ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان گفت: صدای انفجار دیروز در اصفهان مروبط به شلیک پدافند هوایی بوده است. امیر میهن‌دوست ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان پیرو اخبار منتشر شده درباره فعالیت پدافند هوایی در اصفهان اعلام کرد که صدای انفجار صبح دیروز مربوط به شلیک پدافند هوایی به اشیاء مشکوک بوده و هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است. در جدیدترین واکنش نیز فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حادثه اصفهان، گفت: با توجه به هوشیاری ما، چند شی پرنده بود که به آنها تیراندازی شده بود. امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره صدای انفجار شنیده شده در اصفهان، اظهار داشت: با توجه به هوشیاری ما، چند شیء پرنده بود که به آنها تیراندازی شده بود.

اختلال محدود در برنامه پروازها
صدای انفجارها در اصفهان تعطیلی چند ساعته پروازها را نیز به همراه داشت. در ساعات ابتدایی صبح تمروز پرواز‌های مهرآباد و برخی از فرودگاه‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب کشور به دلیل حفظ ایمنی حالت تعلیق درآمدند. شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی ایران نیز اعلام کرد: فرودگاه‌های مهرآباد، اصفهان، شیراز و فرودگاه‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب کشور به حالت تعلیق درآمده‌اند و فعلا پرواز‌ها در این فرودگاه‌ها به دلیل حفظ ایمنی پرواز‌ها با تاخیر مواجه هستند. همچنین تمامی پرواز‌های فرودگاه امام خمینی تا ساعت ۱۰ و نیم صبح باطل اعلام شد. با این وجود از همان ساعات اولیه صبح دیروز (حدود ساعت 7) با عادی شدن وضعیت و قطعی شدن علت انفجارها پروازها به حالت عادی برگشت.

تایید سلامت تاسیسات هسته‌ای ایران از سوی آژانس
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) دیروز جمعه تایید کرد که در نتیجه حادثه روی داده، هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است. در پی این رویداد صدا‌هایی ناشی از انفجار در نزدیکی شهر اصفهان شنیده شد که ناشی از عملکرد سیستم‌های پدافند هوایی بوده است. بعدا رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که تأسیسات هسته‌ای ایران امن هستند. در پی این رویداد‌ها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. آژانس در ایکس نوشت: رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار خویشتنداری شدید از سوی همه است و تکرار می‌کند که تاسیسات هسته‌ای هرگز نباید هدف درگیری‌های نظامی باشند.

جنگ تبلیغاتی تل‌آویو علیه ایران
با وجود شفاف شدن ابعاد ماجرا، پشت پرده جنجالی شدن این رخداد مورد توجه رسانه‌های قرار گرفت. خبرگزاری فارس در این زمینه نوشت: سحرگاه دیروز جمعه، منابع غیررسمی و نامعتبر طی ساعتی از شنیده شدن صدای انفجار در استان اصفهان خبر دادند تا اینکه اولین منبع رسانه‌ای قابل اعتنا که این خبر‌ها را پوشش داد، شبکه خبری «ای. بی. سی نیوز» آمریکا بود. در حالی که صرفاً صدای چند انفجار شنیده شده بود و ماهیت آن روشن نبود، ای. بی. سی نیوز به نقل از منابع آمریکایی مدعی شد که اسرائیل به ایران حمله کرده است. پس از این بود که رسانه‌های اسرائیلی و حتی کاربران رسانه‌ای آن مثل ادی کوهن یا خبرنگارانی مثل آمیخای اشتین به این جو پیوستند تا نشان بدهند که اسرائیل حمله همه جانبه‌ای به ایران کرده و تأسیسات اتمی هدف قرار گرفته است. ساعتی بعد گزارش‌های شبه رسمی در ایران نشان داد که سه کوادکوپتر کوچک هدف آتش پدافند قرار گرفته و صدای انفجار‌ها متعلق به شلیک پدافند و سرنگونی این پرنده‌های کوچک بوده و هیچ موشکی به داخل ایران شلیک نشده یا هیچ انفجاری روی زمین رخ نداده. همزمان رسانه‌های اسرائیلی از حملات بزرگ به ایران خبر می‌دادند. ادی کوهن فقط طی یک ساعت، در شبکه ایکس (توییتر سابق) مدعی چند حمله شد و بلافاصله نوشت، حالا اگر ایران میتواند به اسرائیل پاسخ دهد! او همچنین نوشت، ایرانی‌ها نمیخواند جواب اسرائیل را بدهند لذا می‌گویند همه چیز عادی است. رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی طی دو ساعت فضایی درست کردند مبنی بر اینکه اسرائیل به ایران حمله کرده و آمریکا هم در آن دخالتی نداشته. در مقابل، مدیر دفتر الجزیره در تهران گزارش کرد، در ایران حداقل در سطح رسمی اعلام شده که هیچ حمله خارجی صورت نگرفته است. معنای این حرف شاید این باشد که هیچ حمله‌ای (از خارج از ایران) انجام نشده است. همچنین رویترز به نقل از یک مقام مسئول ایرانی گزارش کرد که ایران هدف هیچ حمله موشکی قرار نگرفته است. یک کانال تلگرامی نزدیک به گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس در کرانه باختری نیز با اشاره به این فضای تبلیغاتی نوشت: «رژیم اشغالگر در حال حمله رسانه‌ای به ایران است... یک بلوف رسانه‌ای برای اینکه به مردم خود بگوید به ایران پاسخ داده است. تعدادی ریزپهپاد فرستاده‌اند که پدافند ایران آن را ساقط کرده است. خبیث‌تر از اشغالگران نداریم». در نتیجه به نظر می‌رسد پاسخ معتبر و قاطع ایران به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، آنچنان بازدارنده بوده که تل‌آویو بدون اینکه جرأت اقدامی علیه جغرافیای ایران به خود بدهد، تلاش کرد در رسانه‌ها، حمله پردامنه‌ای به ایران را به نمایش بگذارد تا پاسخ افکار عمومی خود را بدهد، اما از هم اکنون برخی کاربران در فضای مجازی در حال تمسخر اسرائیل هستند؛ لذا فارغ از اینکه این اتفاق در سحرگاه دیروز عملیات فریب بوده باشد یا نباشد و در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد، تا این لحظه، با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم که هدفش این است که به افکار عمومی فلسطین اشغالی و بلکه منطقه و دنیا بگوید، اسرائیل به حمله ایران پاسخ داد.

افزایش اختلافات داخلی بر سر کمک‌های به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان:

گروه سیاسی: بن‌بست در کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه مکمل درخواستی جو بایدن در اواخر سال ۲۰۲۳ برای این کمک‌های خارجی جدید چند ماه است که ادامه پیدا کرده است. مجلس سنای آمریکا یک نسخه ۹۵ میلیارد دلاری از این لایحه را در ماه مارس تصویب کرد اما جانسون تا کنون از به رای گذاشتن این کمک‌ها در مجلس نمایندگان امتناع کرده است.
کمک‌های واشنگتن به کی‌یف به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا مدتهاست به بن‌بست رسیده، اما چندین رسانه خبری گزارش کرده‌اند که به زودی این کمک‌ها وارد مرحله رای‌گیری خواهد شد. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از «مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: «ما می‌دانیم که جهان نظاره‌گر چگونگی واکنش ما است. رهبران روسیه، چین و ایران رصد می‌کنند که آیا آمریکا در کنار متحدانش خواهد ایستاد یا خیر و البته ما این کار را خواهیم کرد.» جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر از کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ارزش ۶۱ میلیارد دلار که در ماه اکتبر توسط «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا رونمایی شد، مخالفت کردند. آنها تاکید داشته‌اند که این مبالغ می‌تواند خرج مصارف داخلی کشور شود و مسئله عبور مهاجران غیرقانونی از مرز با مکزیک اولویت بالاتری نسبت به جنگ اوکراین دارد.

اختلاف شدید میان جمهوری‌خواهان
برنامه‌های اخیر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا برای به رای گذاشتن کمک‌های درخواستی جو بایدن برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان در قالب سه لایحه جداگانه نشان دهنده وجود اختلافات شدید میان این جمهوریخواهان در حوزه سیاست خارجی است. «مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه از برنامه خود برای پیشبرد و به رای‌ گذاشتن لوایح مربوط به کمک‌های خارجی درخواستی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان به همراه یک لایحه چهارم با موضوع تحریم علیه ایران و روسیه و تصرف دارایی‌های روسیه در هفته آینده خبر داد. جانسون گفت که او برنامه دارد تا به جای بسته امنیت ملی ۹۵.۳ میلیارد دلاری که توسط مجلس سنا در ماه فوریه تصویب شد این کمک‌ها را در مجلس نمایندگان در قالب چهار لایحه مجزا به رای گذاشته و تصویب کند.

اهدای سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو
در میانه جنجال‌ها بر سر کمک مالی، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت: دولت جو بایدن قصد دارد تل آویو را به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار مجهز کند. این معاملات تسلیحاتی شامل مهمات تانک، خودروهای نظامی و خمپاره است. این روزنامه نوشت: مجهز کردن اسرائیل به چنین سلاح‌هایی در نوع خود از زمان جنگ غزه بزرگترین به حساب می‌آید. پیش از این شبکه سی ان ان نیز به نقل از مسئولانی گزارش داد: اسرائیل نیاز به پایبندی آمریکا به ادامه ارسال سلاح دارد به ویژه اینکه اسرائیل نمی‌تواند بدون حمایت خارجی وارد یک جنگ طولانی مدت شود. آمریکا از زمان شروع جنگ غزه در هفتم اکتبر از رژیم صهیونیستی حمایت تسلیحاتی به عمل آورده و بارها قطعنامه‌های پیشنهادی شورای امنیت برای توقف جنگ غزه را وتو کرده است.

سرمقاله

امیرحسین کاکایی
کارشناس صنعت خودرو

مشـــکل صنعت خودروسازی ایران به خصولتی بودن آن باز می گردد و چاره کار این نیست که دو غول خودروسازی را دو دستی تقدیم خارجی‌ها کنیم بلکه باید مدیریت این دو کارخانه را به افراد اهل و توانمند داخلی بخش خصوصی بسپاریم.ما از صنعتی صحبت می کنیم که ایرانی ها 50 سال روی آن کار کرده اند و تجربه، توان نیرو، تخصص و تعهد لازم را دارند و اگر قانون تجارت در خصوص آن به درستی اجرا شود شاهد شکوفایی و توسعه آن خواهیم بود.
خودروسازی یک صنعت بین المللی و جهانی است و هیچ کشوری بدون مشارکت خارجی ها در آن به موفقیت نمی رسد اما باید مراقب بود که هدف مشارکت انتقال تجربه و تکنولوژی به کشور باشد نه وابستگی 100 درصدی به خارجی ها چرا که در این صورت قطعا هرگز خودروساز نخواهیم شد و هر آنچه در این 50 سال به دست آوردیم، برباد خواهد رفت.افراد اهل بسیاری در داخل داریم که تجربه وتوان لازم را برای مدیریت ایرانخودرو و سایپا دارند و حاضر هستند در راستای اجرای فرمایشات رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مشارکت مردم برای افزایش تولید وارد میدان شوند و صنعت خودروسازی ایران را نجات دهند.
متاسفانه دست‌هایی در صنعت خودروسازی ایران وجود دارد که تلاش می‌کند با تمام توان راهی پیدا کند تا خصوصی سازی واقعی در ایرانخودرو و سایپا صورت نگیرد، این افراد تاکنون توانسته اند با وجود تاکیدهای مکرر رهبر معظم انقلاب در سال 1402 و ابتدای سال 1403 و همچنین فرمان دو سال پیش رئیس جمهوری مبنی بر خصوصی سازی، مانع اجرای این مهم شوند. با وجود آنکه تولید ایران خودرو و سایپا روند نزولی نسبت به سال گذشته داشته است اما شاهد هستیم که خودروهای مونتاژی چین در کشور روند رو به رشدی طی مدت یاد شده داشته اند که این نشان دهنده دورخیز چینی ها برای تصاحب بازار خودروی ایران است از طرفی نباید فراموش کرد که دست اندرکاران صنعت خودروسازی ایران با اقدامات خود در واقع دست و پای دو غول خودروسازی ایران را بسته و برای چینی ها فرش قرمز پهن کرده اند.قصد ما چین هراسی نیست چرا که صنعت خودروسازی بدون ارتباط با جهان موفق نمی شود و اگر تا امروز چینی ها با ما همکاری نمی کردند صنعت خودروسازی ایران هم مانند روسیه زمین می خورد.
امروز صنعت خودروسازی ایران همکاری نزدیکی با چینی ها دارد و از این بابت از چینی ها ممنون هستیم،هر فردی بگوید که نباید با چینی ها کار کنیم نادان است، ما در شرایطی هستیم که امکان کار با غربی ها وجود ندارد از طرفی چینی ها پیشرفت خیره کننده ای داشته اند؛ اما تفکر واگذاری 100 درصدی صنعت خودروسازی به چینی ها یا هر کشور دیگری را نباید دنبال کرد. در گذشته شاهد بودیم که برخی به دنبال واگذاری 100 درصدی خودروسازی ایران به غربی ها بودند و امروز افراد دیگری پیدا شده اند که خواهان واگذاری 100 درصدی به چینی‌ها هستند. کشوری به بزرگی ایران با جمعیت فراوان و منابع متعدد و دشمنان مختلف باید به دنبال توسعه، اشتغال، تولید و استقلال خود باشد بنابراین در مشارکت با خارجی ها چه غرب و چه در شرق باید به گونه ای شرط و شروط بگذارد که در نهایت شاهد انتقال تکنولوژی و توسعه صنعتی باشد.هرگز با واگذاری 100 درصدی امور به خارجی ها نمی توان انتظار داشت که توسعه صنعتی بوجود آید هرچند احتمال دارد در کوتاه مدت شاهد تغییر خودروها و بروزتر شدن آنها باشیم اما در نهایت پیشرفت چندانی نخواهیم کرد و به کشوری خدماتی و وابسته تبدیل خواهیم شد. نخست باید به فرمایشات رهبری معظم انقلاب درخصوص واگذاری امور به بخش خصوصی جامع عمل پوشاند به عبارت دیگر، صنعت خودروسازی ایران را به بخش خصوصی واگذار کرد و در مشارکت با خارجی ها به درستی و قدم به قدم عمل کرد.

یادداشت

روح الله مدبر
کارشناس مسائل بین‌الملل

دنیا به سمت دیپلماسی نوین حرکت کرده و باید شناخت بهتری از این مهم داشته باشیم. شرکت‌های بزرگ خصوصی خودشان می‌توانند بازار مناسبی جهت افزایش تعاملات تجاری با کشورهای خارجی ایجاد کنند. اشتباهی که در این خصوص وجود دارد این است که برخی تصور می‌کنند .هرچه تعداد مقام‌های سیاسی یا دولتی در یک کشور خارجی بیشتر باشد دستاوردهای بیشتری را هم به دست خواهیم آورد، اما این یک رویکرد اشتباه است و چنین چیزی در دنیا وجود ندارد.
واقعیت این است که اقتصاد در جهان دولتی نیست. این تجار هستند که باید در دنیا همتایان خود را پیدا کرده و ارتباطات لازم جهت همکاری تجاری با آن افراد را مهیا کنند. اینکه ما یک نماینده دولتی به کشورهای خارج اعزام کنیم و آن افراد هم با یک پروتکل مشخص به انجام وظایف و ماموریت‌های خود بپردازند، طبیعی است که آنها نه انگیزه، نه شناخت و نه تخصص لازم را از کشورهای هدف به میزانی که یک تاجر در بخش خصوصی می‌تواند داشته باشد را ندارند. در کشورهای مختلف دنیا رایزنان بازرگانی نمایندگان دولتی نیستند، آنها نمایندگان شرکت‌های تجاری آن کشورها هستند، اینکه برخی فکر می‌کنند ما باید ۵۰ رایزن بازرگانی داشته باشیم که نمایندگان دولت در سفارتخانه‌های ما باشند و برای افزایش مبادلات تجاری ما تلاش کنند، این رویکرد اشتباهی است.
به عبارت دیگر شرکت‌های بزرگ خصوصی خودشان می‌توانند بازار مناسبی جهت افزایش تعاملات تجاری با کشورهای خارجی ایجاد کنند. دنیا به سمت دیپلماسی نوین حرکت کرده است و باید با شناخت بهتری از این مهم اقدامات هوشمندانه انجام دهیم. صرف انجام دیدارهای دیپلماتیک و رسمی میان دیپلمات‌ها با همتایان خارجی آنها نمی‌تواند تحولی در تعاملات تجاری با کشورها رقم بزند. این پیشنهاد در این مقطع می‌تواند مطرح باشد که به طور مثال بخش دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به ساخت فیلم، سریال و تولید برخی دیگر از موضوعاتی روی آورد که در راستای تامین منافع ملی و تحقق اهداف سیاست خارجی کشور باشد. اگر ما به دنبال تحقق آنچه رهبری انقلاب در خصوص تمدن سازی و نکاتی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کردند هستیم، باید درک بهتری از تحولات نوین داشته باشم و اقداماتی انجام دهیم که متناسب با شرایط امروز است، حضور خود را در نظام بین‌الملل اصلاح کنیم و از این تفکر که تصور کنیم دیپلماسی و اقتصاد وابسته به دولت است خارج شویم.

افزایش دائم دستمزدها رفاه نمی آورد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این‌که ما در شرایط تورم بالا بخواهیم حقوق و دستمزدها را هم دائم افزایش دهیم و یک روند رفت و برگشتی بین تورم و حقوق وجود داشته باشد، به رفاه مردم کمک نمی‌کند. داود منظور در پاسخ به این پرسش که میزان نرخ تورم و افزایش حقوق و دستمزد کارمندان با هم تناسخی ندارد؛ گفت: افتخار همه ما در دولت این است که وضعیت معیشت کارکنان در دولت و همه مردم بهبود یابد و در حقوق و دستمزد علاوه بر 20 درصد تلاش شد تا سایر پرداخت مانند رفاهیات، عائله‌مندی و اضافه‌کاری نیز افزایش یابد. وی گفت: تلاش است امسال با پایین نگه‌داشتن تورم این امکان فراهم شود که افزایش حقوق و دستمزد به رفاه مردم منجر شود. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور تصریح کرد: اگر در شرایط تورم بالا، حقوق و دستمزد را افزایش دهیم و رفت‌وبرگشت بین تورم و دستمزدها باشد کمکی به افزایش رفاه و معیشت کمک نمی‌کند و همان‌طور که در سال گذشته تورم کاهش قابل‌ملاحظه داشت تلاش دولت بر این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم. منظور درباره مطالبات بازنشستگان نیز گفت: عمده مطالبات در سال گذشته و قبل از عید پرداخت شد و تنها پاداش پایان خدمت برخی از بازنشستگان باقی‌مانده است که معمولاً پاداش، سال بعد و زمانی که منابع تأمین شود پرداخت می‌شود و در این راستا منابع 230 هزار میلیارد تومانی در بودجه امسال پیش‌بینی‌شده است که پرداخت به‌تدریج آغاز می‌شود.

 

افشاگری از قیمت سازی ارز در نیمه شب ها

یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی می‌داند که چگونه و کجا در نیمه‌های شب نرخ ارز تعیین می‌شود اما آیا اختیارات لازم برای برخورد را دارد؟ این جریان تنها به نفع افرادی است که ارز و منابع ارزی در اختیار دارند و افزایش نرخ ارز می‌توانند ناترازی‌ها را جبران کنند. این افراد از منافع افزایش نرخ ارز برخوردارند و طبیعتا از افزایش نرخ ارز هم خوشحال می‌شوند و در این جریان دست دارند. آلبرت بغزیان درباره کانال‌های تلگرامی قیمت‌ساز در بازار ارز اظهار داشت: می‌گویند در بازار آزاد عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند اما در ایران اصلا بحث عرضه و تقاضا مطرح نیست بلکه عده‌ای قیمت‌ها را تعیین می‌کنند حال باید دید آیا عده‌ای که نرخ‌ساز هستند در امارات حضور دارند و نرخ درهم را تعیین می‌کنند؟ چراکه در نهایت نرخ درهم، نرخ دلار را در ایران تعیین می‌کند. وی ادامه داد: این عده‌ای که نرخ ارز را تعیین می‌کنند، همان‌هایی هستند که ارز بالایی در اختیار دارند که می‌تواند همان 5 درصدی باشد که دولت ارز مورد نیاز آنها را تامین نمی‌کند. این کارشناس اقتصادی گفت: در شرایطی که مرکز مبادله ارز بیش از 90 درصد ارز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، این سوال مطرح می‌شود که چرا نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند،‌ قیمت‌ها تغییر می‌کند و کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند هم گران می‌شوند؟

«تجارت» از چالش‌های اجرای پیمان‌سپاری ارزی گزارش می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: کنترل های ارزی به عنوان ابزاری برای کنترل بازار پس از بحران ارزی سال 1397 اجرایی شد و به دنبال آن صادرکنندگان ملزم به بازگشت ارز صادراتی به روش های تعیین شده در زمان و مهلت اعلام شده گردیدند که در ادامه واکنش های مختلفی نسبت به این رویکرد تحت عنوان پیمان سپاری ارزی ایجاد شد. برخی از صاحبنظران معتقدند؛ در شرایط تحریم و چالش های ارزی، بهترین سیاست، در دستور کار قرار دادن سیاست پیمان سپاری ارزی است تا بازگشت سرمایه های ارزی به کشور تضمین شود، بعضی نیز بر این باور هستند که پیمان سپاری ارزی فرآیندی پیچیده است که چالش های مختلفی به همراه دارد که البته در صورت اجرای و نظارت مطلوب می تواند نتایج خوبی را نیز به همراه داشته باشد. به نظر این افراد رانت های ایجادشده در نتیجه اجرای ناقص این فرآیند از جمله چالش های این قانون به شمار می آید که باعث نارضایتی هایی در بین تجار شده است که قطعاً با تعریف قوانین و مقررات صحیح و به کارگیری سامانه ها و تجهیزات مناسب می توان با افزایش نظارت بر این حوزه ریسک کاهش انگیزه صادرکنندگان در این زمینه را کاهش داد و فرصت های موجود را با تعیین قراردادهای مناسب، مدیریت ارتباطات با پیمانکاران و.... ارتقاء بخشید.

چالش مداخله قیمتی بانک مرکزی
به گزارش «تجارت»، طبق جدیدترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس، اعمال نرخ ارز دستوری به عنوان یک مداخله قیمتی، موجب ناکارآمد شدن کنترل های ارزی و پیمان سپاری شده است. به گفته کارشناسان کنترل های ارزی نوعی مداخله مقداری محسوب می شود که تا زمانی که سیاست اعمال نرخ های دستوری ارز در بازارهای رسمی استمرار داشته باشد بازگشت ارز با مشکلات و چالش هایی در حوزه های مختلف مواجه می شود. ایجاد رانت و تخلف فساد صادرکنندگان از جمله تبعات آشکار و پنهان تعهدات ارزی به شمار می آید که در سایه فقدان نظام پرداخت رسمی ارز، در شرایط خاص تجاری و امکان استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف، کم اظهاری و دگراظهاری در گمرک و ... شرایطی را ایجاد کرده که باعث کاهش انگیزه صادرکنندگان و نزولی شدن رقم صادرات شده است. صاحبنظران مداخله قیمتی بانک مرکزی را در تضاد با بند 19 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ارزیابی می کنند و تعهد به اجرای این قانون را بهترین راهکار مسئله عدم بازگشت ارز اعلام کرده اند. به گفته این گروه ایجاد یک بازار عمیق و متشکل رسمی بدون مداخله قیمتی و بازارسازی از طریق خریدوفروش (با افزایش ذخایر ارزی) و همچنین کنترلهای ارزی مقداری از ضرورتهای تحقق قانون و ثبات در نرخ ارز به شمار می آید. این بازار و تغییر رویکرد در بازارسازی موجب ثبات در روند رشد نرخ ارز و افزایش پیش بینی پذیری می شود. این ثبات و پیش بینی پذیری موجب حداقل شدن جهش و نوسانات ارزی و در نتیجه نوسان در سرعت بازگشت ارز شده و با شکل گیری بازار رسمی بدون مداخله قیمتی، بخش اعظم مشکلات ناظر بر بازگشت ارز رفع می شود.

طرحی خوب با مشکلاتی در اجرا
برخی از مخالفان پیمان سپاری ارزی با اصل این سیاست گذاری مخالف نیستند اما با نرخ گذاری بانک مرکزی برای خرید ارز موافق نیستند و معتقدند؛ نرخ باید به قیمت بازار نزدیک باشد و اگر امکان اجرای آن وجود ندارد، بهتر است اجازه واردات محصول موردنظرشان به بازار با ارز خودشان را داشته باشند. محمد رضا گلرو مفرد کارشناس اقتصادی در این باره گفت: طرفداران پیمان سپاری ارزی معتقدند با اجرای این سیاست می توان مقابله موثری برای خروج سرمایه از کشور انجام داد که اثرات آن می تواند در ثبات قیمت ارز، تورم و سرمایه گذاری مشاهده کرد. با پیمان سپاری 100 درصدی دیگر هیچ صادرکننده ای نمی تواند ارز خود را در خارج از کشور نگه دارد و به افرادی که قصد خروج سرمایه دارند بفروشد. در مجموع به نظر می رسد با وجود همه چالش ها و سختی های انجام پیمان سپاری، باتوجه به شرایط جنگ اقتصادی که ایران با آن رو به رو است اجرای پیمان سپاری ارزی و ملزم کردن صادرکنندگان به بازگشت ارزشان امری واجب است. از طرفی دولت نیز می بایست شرایط و قوانین را طوری فراهم نمایند که نظام انگیزشی برای صادرات از بین نرود و صادرات از صرفه نیفتد. او معتقد است: یکی از نقاط مثبت و قوت اقتصاد ایران، تراز تجاری مثبت کشور با احتساب نفت است. درواقع همواره در طول سالیان گذشته صادرات ما با احتساب نفت از کل وارداتمان بیشتر بوده است اما با این وجود همواره کشور در مضیقه ارزی بوده و با کمبود ارز دست و پنجه نرم کرده است. یکی از مهم ترین دلایل این موضوع خروج سرمایه است. آمارهای مختلفی از خروج سرمایه از کشور و نشانه های آن از جمله خرید ملک در کشورهای مختلف نظیر ترکیه، کانادا یا امارات منتشر شده است اما مطابق آمار رسمی بانک مرکزی در 15 سال گذشته بیش از 150 میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور انجام شده است. عددی تقریبا بیش از 4 برابر فروش نفت در سال 1402 است! او افزود:تلاش سیاست گذاران برای بستن حساب سرمایه و ممانعت از خروج سرمایه از کشور قدمتی 70 ساله دارد اما همچنان این اتفاق در حال رخ دادن است. یکی از مهم ترین مسیر های خروج سرمایه از کشور، ارز حاصل از صادرات است. درواقع صادرکنندگان ارز را با قیمت های بازار به افرادی که یا مجموعه هایی که قصد خروج از سرمایه دارند می فروشند و ارز خود را وارد کشور نمی کنند.

موانع اصلی در خصوص اجرای پیمان سپاری ارزی
بر اساس این گزارش؛ با این حال، دو مانع اساسی برای استفاده از این مسیر برای صادرکنندگان وجود دارد. اول، به دلیل جذابیت نرخ ارز در مرکز مبادله که نزدیک به 30 درصد ارزانتر از نرخ غیررسمی است، واردکنندگان کمتری متقاضی خرید ارز به شکل توافقی هستند. دوم، واردکنندگان و صادرکنندگان محدودی امکان استفاده از این مسیر را دارند. اجرایی شدن اختصاص امتیاز صادراتی به صادرکنندگان غیرعمده با وجود محدودیت در منابع ارزی و به تبع آن محدودیت در میزان واردات، داشتن سهمیه واردات نوعی رانت به حساب می آید. بدیهی است که هر دو روش توزیع رانت فاقد منطق اقتصادی و اصل بهره وری است. یکی از بهترین روشها برای توزیع بهینه رانت سهمیه واردات، ارائه مالکیت سهمیه ها به صادرکنندگان است که به نوعی خالق این رانت هستند. لذا بسته به نوع صادرات می توان مالکیت سهمیه واردات را به صادرکننده تخصیص داد تا صادرکنندگان بتوانند در بازاری مشخص اقدام به فروش سهمیه واردات کنند و در نتیجه منافع تولیدکنندگان و صادرکنندگان نی در راستای رفع موانع وتسهیلات منظورشده نیز تامین شود.

«تجارت» در گزارشی بررسی کرد؛

گروه صنعت و تجارت: راه توسعه تجارت میان ایران و ارمنستان چیست؟ این کشور چه ظرفیت هایی برای تجار ایرانی دارد؟ به گزارش تجارت، پیشینه و تاریخچه روابط میان ایران و ارمنستان همواره رو به جلو بوده‌است زیرا با توجه به روابط پرتنش ارمنستان با جمهوری‌آذربایجان، ترکیه و گرجستان، این کشور تا حدی از نظر سیاسی و اقتصادی با محدودیت‌هایی روبه‌روست، بنابراین ایران به‌عنوان یکی از کشورهای هم‌مرز و ذی نفوذ منطقه از اهمیت بالایی برای ارمنستان برخوردار است و این کشور تلاش می‌کند روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران در بالاترین سطح حفظ کند تا با ارتقای موقعیت سیاسی خود در منطقه به کمک ایران بتواند به بازارهای جهانی نیز دسترسی پیدا کند. به ‌نظر می‌رسد که همکاری دو کشور ایران و ارمنستان در زمینه‌های گوناگونی قابل‌توسعه باشد. با توجه به نیاز صنایع ارمنستان به مواد اولیه و انرژی، همکاری در این زمینه‌ها فرصت مناسبی برای گسترش مناسبات است. منطقه قفقاز به دلیل موقعیت استراتژیک خاص همواره مورد‌توجه ایران بوده‌است، به‌همین‌دلیل پس از فروپاشی شوروی، ایران به‌عنوان یکی از قدرت‌های منطقه با امکان اعمال نفوذ در منطقه، سیاست خارجی فعالی را نسبت به قفقاز و همکاری با همسایگان شمالی در‌پیش‌گرفت و این سیاست فعال باید تداوم داشته باشد. مجاورت جغرافیایی و مرزی ارمنستان با ایران، روابط سیاسی بسیار نزدیک و باثبات در سه دهه گذشته بین دو کشورحضور هموطنان ارمنی در داخل کشور که بخش عمده آنها را صنعتگران، تجار و بازرگانان تشکیل می‌دهند، عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز قراردادهای تجاری ایروان با اتحادیه اروپا که امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی به طرف‌های ثالث اوراسیا و اروپا را فراهم می‌کند، وجود منطقه آزاد تجاری ارس در مجاورت منطقه آزاد مغری ارمنستان و پایانه مرزی و گمرکی نوردوز در استان آذربایجان‌شرقی از جمله ظرفیت‌ها و مزیت‌های شایان‌توجه ارمنستان از ابعاد اقتصادی و تجاری برای کشورمان به‌شمار می‌رود. اما در این رابطه همایش «توسعه همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان» با حضور فعالان اقتصادی و مقامات مسئول در این حوزه در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این همایش که با هدف بررسی راهکارهای توسعه مناسبات تجاری ایران و ارمنستان برپا شده بود، بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران، هرویک یاریجانیان رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اکبر گداری سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه در سازمان توسعه تجارت و سید غلامرضا موسوی مدیر اجرایی بانک ملت ارمنستان حضور داشتند. در ابتدای این همایش، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران طی سخنانی اهمیت افزایش همکاری‌ها میان این دو کشور را تبیین کرده و زمینه‌های بالقوه همکاری میان تجار ایرانی و ارمنستان را برشمرد. حسام‌الدین حلاج با بیان اینکه این همکاری‌ها قابل تعمیم به رشته فعالیت‌هایی چون شیمیایی و پلاستیک و صنایع خلاق است، ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که با معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور، صادرات اعضای اتاق به ارمنستان را مضاعف کنیم.

ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های بین‌المللی ارمنستان
در ادامه، دبیرکل اتاق تهران در گزارشی ضرورت توسعه همکاری‌های تجاری با ارمنستان را تشریح کرد. بهمن عشقی با تاکید بر لزوم تغییر عادت استراتژیک ایران در نگریستن به منطقه قفقاز جنوبی به منزله منطقه حائل و بازنگری سیاست‌های امنیتی و تجاری در این منطقه با در نظر گرفتن آن به منزله منطقه گذرگاهی افزود: این کشور نقش مهمی در ثبات منطقه قفقاز جنوبی داراست. ارمنستان، دروازه ورود ایران به دریای سیاه، حوزه آناتولی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده و حلقه اتصال حوزه کاسپین به اروپای دریایی و همچنین مسیر جاده ابریشم نوین محسوب می‌شود. دبیرکل اتاق تهران سپس به اهمیت روابط با ارمنستان از بعد سیاسی و امنیتی پرداخت و گفت: روابط ایران با ارمنستان در میان کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی باثبات بوده و ظرفیت‌های لابی ارمنی در سطح بین‌المللی به واسطه پراکندگی آنها در سطح جهان به ویژه کشورهای روسیه، فرانسه و امریکا بسیار گسترده بوده که ظرفیتی قابل بهره‌برداری است. از طرفی نگرش مثبت متقابل میان ارمنستان و ایران بسیار حائز اهمیت بوده و در عین حال، نقش و جایگاه ارمنستان در ایجاد ثبات بین‌المللی مبتنی بر موازنه قدرت در قفقاز جنوبی قابل توجه است. عشقی در ادامه به اهمیت روابط با ارمنستان از بعد اقتصادی اشاره کرد و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارمنستان در تعامل با سایر کشورها را مهمترین رکن این بخش دانست. او گفت: منافع اقتصادی حاصل از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کشور ارمنستان در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه قابل توجه بوده و سهم تجارت این کشور با اوراسیا، طی سال‌های پس از شکل‌گیری این اتحادیه معادل 7 واحد درصد رشد داشته است. اما رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان نیز طی سخنانی موقعیت این کشور را چنین توصیف کرد که ارمنستان پل ارتباطی بین ایران و اروپا محسوب می‌شود؛ کشوری با قدمت سه هزار ساله که در سال 301 میلادی مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت و می‌توان گفت کلیسا به نوعی ریشه در فرهنگ و اصالت آن‌ها دارد . پس بدین ترتیب ارمنستان همسایه مسیحی ما شناخته می‌شود . هرویک یاریجانیان با بیان اینکه بیش از یک‌سوم کل جمعیت ارمنستان در ایروان، پایتخت این کشور جای گرفته‌اند، ادامه داد: ایروان مرکز فرهنگی صنعتی و اداری کل کشور و از مراکز مهم صنعتی شوروی سابق محسوب می‌شود. این شهر مرکز بازرگانی و فرآورده‌های کشاورزی بوده و افزون بر این مراکز صنعتی این شهر در زمینه فرآورده‌های فلزات، ماشین‌افزار، لوازم برقی، شیمیایی، بافندگی و غذایی و فناوری اطلاعات فعالیت دارد. او با تشریح روابط ایران و ارمنستان توضیح داد: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام استقلال و تاسیس جمهوری ارمنستان در سال 1991 جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال ارمنستان را در 25 دسامبر 1991 به رسمیت شناخت و روابط همه‌جانبه سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی و اقتصادی برقرار کرد. بیانیه روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در تاریخ 9 فوریه 1992 در تهران به امضا رسید. او افزود: از آنجا که یکی از اصول سیاست خارجی ایران، ارتقای روابط دوستانه با کشورهای همسایه است در این چارچوب، جمهوری ارمنستان از جایگاه خاصی در بین همسایگان ایران برخوردار است و به رغم تفاوت‌های دینی و مذهبی، این دو کشور رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به چالش‌ها و مشکلات عمده صادرات به ارمنستان گفت: فقدان زیرساخت‌های اقتصادی از قبیل روابط بانکی دو جانبه و روابط کارگزاری بانکی و مشکلات در انتقال وجه کالاهای صادراتی و وارداتی، ضعف در اطلاع‌رسانی و نبود شناخت کافی نسبت به توانایی‌های هر دو طرف و مبهم بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بازار ارمنستان برای فعالان تجاری دو کشور، بالا بودن هزینه حمل کالاهای ایرانی به ارمنستان، وجود مشکلاتی در زمینه همکاری‌های ترانزیتی به دلیل وجود تعرفه‌ها، نوسانات و التهابات بالای نرخ ارز و مشکل نقل و انتقال ارز در سیستم بانکی از جمله این مشکلات است. به گفته او «نهادینه شدن تجارت آزاد در کشور در نتیجه الحاق به سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با کشورهای دارای منافع مشترک»، «مناسب بودن فضای کسب‌وکار و فرآیند اداری کوتاه برای انجام امور تجاری نظیر ثبت شرکت»، «وجود اتمسفر مثبت به تجارت با ایران در میان تجار ارمنی»، «برخورداری ایران از مزیت نسبی برای حضور در بازارهای مواد غذایی، شوینده‌ها، پوشاک، مواد معدنی، مصالح ساختمانی ، آهن و فولاد، ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، تابلوهای برقی فشار قوی و ترانسفرماتور» به عنوان مزیت‌های صادرات به ارمنستان شناخته می‌شود.

همزمان با واگذاری 2 هزار و 58 واحد مسکونی انجام شد

گروه اقتصاد کلان: جشن واگذاری ۲ هزار ۵۸ واحد مسکونی و یکهزار و ۱۵۸ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت برای استان سمنان با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور به صورت متمرکز در شاهرود برگزار شد. به گزارش «تجارت»، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور شامگاه پنجشنبه در قالب برنامه های سفر دولت سیزدهم به استان سمنان، واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی و همچنین زمین‌های مرتبط با اجرای طرح جوانی جمعیت را به شهروندان متقاضی و دارای شرایط واگذار کرد. این زمین‌ها به صورت قواره‌های ۲۰۰ متری و برای ساخت خانه‌های ویلایی است و به کسانی تعلق می‌گیرد که فرزند سوم و یا بیشتر آنها در سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد. همچنین خانه‌های واگذار شده در قالب طرح های نهضت ملی مسکن، مقاوم سازی خانه‌های روستایی و بازآفرینی شهری ساخته شده است.

نوسازی 260 هزار خانه در دولت سیزدهم نوسازی شد
محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری این مراسم با بیان اینکه سهم بافت فرسوده شهری در ساخت و ساز شهری به افزون بر ۲۱ درصد رسیده است گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور نوسازی شد. آیینی افزود: ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده کشور در آینده‌ای نزدیک با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ساخت چهار هزار و ۳۰۰ خانه در قالب برنامه چهارساله برای نوسازی بافت فرسوده در استان سمنان هدفگذاری شده است، اضافه کرد: ساخت ۲ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است. وی اظهار کرد: حدود ۵۵ درصد بافت فرسوده استان سمنان در وسعت ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد که نوسازی این مناطق نیازمند همراهی و تعامل بیش از پیش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جذب سرمایه‌گذران است. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از دستورات جلسه پیشرو ستاد ملی بازآفرینی شهری با حضور رییس جمهور موضوع نوسازی و مقاوم‌سازی بافت فرسوده واقع در بافت تاریخی استان سمنان است.

۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
همچنین روح الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحدمسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و از این تاکنون ۵۰۰ هزار واحد تحویل متقاضیان شد. روح الله اکبری روز پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی ۳۰۰ هکتار از اراضی نهضت ملی مسکن استان سمنان در حاشیه دور دوم سفر رییس جمهور به این استان افزود: ساخت چهار میلیون خانه در قالب نهضت ملی مسکن تکلیف دولت سیزدهم است که ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد آغاز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد. وی ادامه داد: ۷۲ هزار هکتار زمین شهری و ۵۰ هزار هکتار زمین روستایی در کشور در حال تامین است و از این مقدار ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین شهری در حال طراحی و اجرا و ۲۴ هزار هکتار در مرحله ساخت به صورت انفرادی، گروهی و انبوه‌سازی است. وی تصریح کرد: ۶۰۰ هزار هکتار زمین از یک میلیون هکتار قطعه زمین روستایی نیز تامین شد که از این تعداد ۴۰۰ هزار هکتار در سامانه بارگزاری و ۸۰ هزار هکتار تحویل مردم داده شد. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر آن، عملیات بهسازی و نوسازی ۴۹۰ هزار واحد مسکن روستایی آغاز شده است. اکبری اضافه کرد: ۶.۵ میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند که برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آنان در اراضی دولتی مسکن تامین شده و تمهیدات لازم برای بقیه در قالب زمین‌های خودمالکی و بافت فرسوده اندیشیده شده است. بر اساس این گزارش؛ دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است. در دور دوم سفر آیت الله رئیسی به سمنان طرح‌هایی با درصد پیشرفت بالا و با اعتبار ۹۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال پیشنهاد شد که ۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در مصوبات اولیه گنجانده شد. در دور اول سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۶ درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی جذب شد که بیشترین جذب اعتبار در سفرهای دور اول رییس‌جمهور بوده است. دور اول سفر هیات دولت به سمنان ۱۴۵ مصوبه داشت که بالغ بر۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. از ۱۳۷ طرح دور اول سفر ۲۶ مصوبه کامل اجرا شد، ۸۶ مصوبه در حال اجرا و ۲۵ مصوبه در دست پیگیری است. بر اساس این گزارش، همزمان با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جوانسازی جمعیت، مسئولان در همه سطوح در ارتباط با این امر در تلاش برای تسهیل و تسریع شرایط به منظور تامین مسکن در قالب های مختلف برآمدند. در این راستا پیش تر تقی رضایی معاون املاک حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن قیمت زمین در نظر گرفته شده برای خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت را یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومان اعلام کرد.

رئیسی در اجتماع نمازگزاران جمعه دامغان تاکید کرد:

رئیس جمهور با بیان اینکه عملیات وعده صادق موجب اقتدار، وحدت و انسجام در کشور شد،گفت: دشمنان می‌خواستند در جامعه ما اختلاف‌افکنی کنند، اما این عملیات هم نشان‌دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی و توانِ نیروهای مسلح ما شد، هم نشان دهنده اراده پولادین ملت ما و رهبری فرزانه انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا و هم یکی از جلوه‌های وحدت‌آفرین و انسجام‌بخش به کشور شد.
سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان سمنان، پیش از ظهر دیروز جمعه در اجتماع نمازگزاران جمعه شهرستان دامغان، با بیان اینکه مردم دامغان به برخورداری از میراث کهن، تمدن درخشان، فرهنگ متعالی، ایمان و علم مشهور هستند، تاریخ این دیار را گواه دینمداری و دلدادگی این مردم به خداوند دانست. رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود با یک خانواده شهید و با تمجید از روحیه والای مادر این شهید گرانقدر که با وجود تقدیم عزیزترین دارایی خود در راه انقلاب، همچنان آماده فداکاری در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران بود، افزود: این روحیه ایثار و فداکاری پیروزی نهایی را برای ما به ارمغان می‌آورد. لذا مهمترین وظیفه و مسئولیت مشترک همه ما صیانت از این فرهنگ و روحیه و تلاش برای ارتقای آن است. رئیسی با تاکید بر اهمیت توسعه کشور و استفاده از همه ابزارها و امکانات در این زمینه اظهار داشت: توسعه کشور با حفظ فرهنگ ایرانی-اسلامی موجود در کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن هیچ جای نگرانی ندارد و باید با تکیه بر فرهنگ بومی مسیر پیشرفت کشور را طی کنیم. رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی امام جمعه دامغان از جمله نیازمندی‌های حوزه بهداشت و درمان شهرستان تصریح کرد: میزبانی از جمع زیادی از زائران امام رئوف در طول تاریخ یکی از بزرگترین افتخارات مردم دامغان بوده و لذا برای تامین نیازمندی‌های این شهرستان باید علاوه بر جمعیت خود دامغان جمعیت زائران و مسافران را نیز در نظر گرفت. تاسیس دانشکده علوم پزشکی در دامغان می‌تواند نیروهای متخصص لازم برای شهرستان و اطراف را تربیت و تامین کند. رئیسی همچنین به مشکل آب اشاره و خاطرنشان کرد: دولت مردمی از ابتدای آغاز به کار با ناترازی‌های گسترده در زمینه تامین آب، برق، گاز، مسکن، اشتغال و مسائل مختلف از جمله شیوع کرونا و تلفات روزانه بالای 700 نفر در کشور مواجه بود که به فضل خدا و با تکیه بر جوانان کشور توانستیم وضعیت را متفاوت کنیم. دشمن به دنبال توقف رشد و تولید کشور و ایجاد نارضایتی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود، اما با تکیه بر شعار «ما می‌توانیم» و کمک مردم توانستیم در سه سال گذشته رشد اقتصادی را که در طول دهه 90 به طور متوسط زیر 1 درصد بود به 4 تا حدود 6 درصد برسانیم. رئیس جمهور با اشاره به بازگشت حدود 8 هزار و 400 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید، گفت: جنگ امروز جنگ اراده‌هاست؛ دشمن نمی‌خواهد ملت ایران پیشرفت کند، اما ملت ایران اراده کرده که در حوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی رشد کند و اراده این ملت تاکنون بر اراده دشمن پیروز شده و بعد از این نیز پیروز خواهد شد.